Herätkää

Apostoli Paavali kirjoittaa kirjeessään Roomalaisille, että meidän on aika herätä unesta. Tämä uni on sitä, että olemme antaneet eksyttää itseämme maailman menoon. Maailman meno on antanut sellaisen helppouden unitilan, ettei millään ole ollut mitään väliä. Siksi on tehtävä parannus!

 

On aika herätä unesta

Ja vielä: tiedättehän tämän ajankohdan, että teidän on jo aika herätä unesta, sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun tulimme uskoon.

Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sen tähden pois pimeyden teot ja pukekaamme päällemme valon varusteet.

Vaeltakaamme säädyllisesti niin kuin päivällä, ei mässäilyissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa.

Pukekaa sen sijaan yllenne Herra Jeesus Kristus älkääkä pitäkö lihastanne niin huolta, että himot heräävät. (Room. 13:11-14)

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Room. 13:11-14)

11. Iankaikkinen pelastus, lopullinen pelastus, on meitä joka päivä yhä lähempänä. Siksi elämme odottaen sitä pelastuksen päivää, joka on koittava. Eräällä tavalla pelastuksemme on jo todellisuutta, mutta toisessa mielessä se on epätäydellinen siihen saakka, kunnes Kristus palaa takaisin ja antaa meille kirkkautensa. Vrt. 8:17-23. Paavali tarkoittaa tässä tätä iankaikkista pelastusta.

12. Niin kauan kuin vanhaa aikaa, synnin ja kuoleman aikaa, kestää, on yö, mutta käännekohta on tullut. Se tapahtui Kristuksen tullessa, »aamun koitto korkeudesta» (Luuk 1:78). Yö jatkuu vielä jonkin aikaa, mutta aamu on tulossa. Ne, jotka kuuluvat Kristukselle, eivät ole yön pimeydessä. He ovat jo nähneet Jumalan uuden päivän. "Pimeyden tekoja" nimitetään myös »lihan teoiksi» (Gal 5:19-21). Kaikki seuraavassa jakeessa mainitut paheet kuuluvat pimeyden tekoihin. Pimeyden voimat yrittävät jatkuvasti tehdä meistä pimeyden ja yön lapsia. Jakeiden 12-14 taustalla on roomalainen sotilasleiri. Yöllä (pimeässä) sotilaat riitelevät ja juopottelevat, mutta auringon noustessa heidän on oltava vartiopaikallaan, sotilaspuvussaan, aseistettuina ja valmiina sotaharjoitukseen tai taisteluun.

13. Meidän tulee vaeltaa niin kuin niiden sopii, jotka ovat vastaanottaneet Jumalan armon ja evankeliumin valon. Nämä paheet ovat räikeänä vastakohtana valossa vaeltamiselle. "Säädyllinen" vaellus on puolestaan vastakohtana pakanoiden elämäntavalle. 1 Tess 4:12:ssa »säädyllinen vaellus» mainitaan laiskuuden ja siitä seuraavan pahuuden vastakohtana. Niihin langennut kristitty on huono todistus epäuskoiselle maailmalle.

14. Tässä Paavali sanoo, miten meidän tulee elää. Kristuksen esimerkki on riittävä. Kristuksen päällensä pukeminen merkitsee hänen laillaan elämistä. Ainoastaan hänessä me saamme voiman elää oikein. Todellisen kristityn elämän ja juuri kuvatun elämän välillä on suuri ero. Todellinen kristityn elämä merkitsee Kristuksen päällensä pukemista, siis sellaisen mielenlaadun omaksumista, »joka myös Kristuksella Jeesuksella oli» (Fil 2:5).

 

Sivun alkuun