Varoitus viettelyksistä

Tämän päivän maailma on kaikenlaisia viettelyksiä täynnä ja täyttyy päivä päivältä niitä niin täyteen, että kaikki mahdollinen on viettelystä. Viettelys on vahva voima, joka vie meitä pois seuraamasta Jumalan tahtoa. Jeesus neuvoo meitä viettelysten keskellä selviytymään niiden rajuista voimista:

 

"Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!

Jos kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Sinulle on parempi, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat kädet tai molemmat jalat tallella heitetään ikuiseen tuleen.

Ja jos silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Sinulle on parempi, että silmäpuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään helvetin tuleen."  (Matt. 18:7-9, rinnakkaispaikat Mark. 9:42-48; Luuk. 17:1,2)

 

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Matt. 18:7-8) 

7. Viettelykset ovat väistämättömiä ihmisten syntien tähden. Jeesuksen voi-huuto kohdistuu sekä vietellyihin että varsinkin viettelijöihin. Juutalaiset rabbiinit väittivät, että Jerobeam, Nebatin poika, oli suurin kaikista syntisistä, koska hän saattoi Israelin tekemään syntiä, 1 Kun 14:16.

8. Mikä tahansa uhri tai itsekieltäymys kannattaa, jotta pääsisi Jumalan rangaistuksesta. Ainoastaan ikuinen Jumala voi tuomita kyseiseen rangaistukseen. Sana "iankaikkinen (aiènios)" kuvaa loppumatonta, päättymätöntä useimmissa niistä noin 70 kerrasta, jolloin sana esiintyy Ut:ssa. Poikkeuksena on Room 16:25 - »salaisuus, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta», jossa sana tarkoittaa jotakin määrittelemätöntä, joka kuitenkin loppuu, kun mainittu salaisuus on paljastettu. »Ikuisia aikoja», joka kuvaa meistä katsoen ajassa jo takanapäin olevaa, esiintyy myös 2 Tim 1:9 ja Tiit 1:2:ssa. "Tuli", josta tässä puhutaan, ei ole tavallinen lämmitystuli. Se viittaa tuli- ja tulikivijärveen (Ilm 20:9 s.), joka ei sammu, Mark 9:43. Se on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleilleen, Matt 25:41.

 

Sivun alkuun