Kuka on suurin?

Herramme Jeesus on opettanut seuraajiaan viisaasti. Hän antaa selkeän mallin kuinka meidän on suhtauduttava siihen, miten voimme päästä Taivaallisen Isämme luokse. Seuraavassa katkelma opetuksesta, joka on Matteuksen evankeliumin luvussa 18:

 

Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"

Niin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi:

"Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Joka siis nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.

Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tämän kaltaisen lapsen, se ottaa luokseen minut.

Mutta joka viettelee yhdenkin näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sille olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen."  (Matt. 18:1-6, rinnakkaispaikat: Mark. 9:33-37; Luuk. 9:46-48)

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Matt. 18:1-6)

Jeesus opettaa nöyryyttä ja anteeksiantamista

1. "Sillä hetkellä" tarkoittaa hetkeä, jolloin opetuslapset olivat kuulleet, että lapset ovat vapaat, 17:26. Saattaa tuntua kummalliselta, että he tekivät tämän kysymyksen nyt, kun Jeesus oli vastikään puhunut kärsimisestään ja kuolemastaan, mutta heitä askarrutti edelleen Messiaan valtakunnan maanpäällinen valta ja kunnia. Yhtä heistä oli nimitetty kallioksi (16:18), ja kolme oli ollut mukana vuorella (17:1), mutta opetuslapset olivat selvästikin erimielisiä siitä, olivatko nämä kolme parempia kuin muut.

2. Jeesus pitää havaintoesityksen. Tämä tapahtui sisällä huoneessa (Mark 9:33), oletettavasti Pietarin talossa. Vanha perimätieto kertoo, että lapsesta tuli myöhemmin Antiokian piispa Ignatius, joka kuoli marttyyrina. On kuvaavaa, että Jeesus "asetti lapsen keskelle". Luukas (9:47) kertoo, että Jeesus otti lapsen viereensä ja Markus (9:36) hänen ottaneen tämän syliinsä. Jeesus näki lapsessa vastakohdan opetuslapsilleen, jotka pitivät tärkeänä ulkonaista kunniaa ja valtaa ja pyrkivät hyvään asemaan.

3. Kääntyminen merkitsee täydellistä muutosta: ihminen kääntyy pois omilta teiltään (Jaak 5:19; Luuk 22:32). Asenteen ja käsityksen Messiaan valtakunnasta tuli kokonaan muuttua. Tarkoitus ei ollut, että uskovista tulisi lapsellisia, vaan että heillä olisi lapselle tunnusomainen mielenlaatu. Opetuslapset keskustelivat valtakunnan ensimmäisistä sijoista ja olivat kokonaan unohtaneet, miten tähän valtakuntaan tullaan sisälle! Sinne ei päästä ansiokkailla teoilla. Valtakunta otetaan vastaan lahjana, armosta. Ensimmäinen sija pysyi kaukana niin kauan kun keskustellaan tuollaisista lähtökohdista käsin. Sellaisella mielellä ei edes päästä sinne sisälle. Jeesus karsii pois orastavan farisealaisuuden kehottamalla opetuslapsia kääntymään itsekkyydestään, kilpailumielialastaan ja ylpeydestään.

4. "Suureksi tuleminen taivasten valtakunnassa" merkitsee pienuutta ja nöyryyttä. Jeesuksen ajan juutalaiset olivat tunnettuja siitä, että he toivat esiin omia hyveitään, ja kreikkalainen maailma jopa halveksi nöyryyttä. Jeesus toi mukanaan jotakin uutta. Hän opetti, että ihmisen ei tule pyrkiä olemaan suuri, vaan pieni. Elämän lakien mukaan lapsi kasvaa suureksi, mutta aikuisen lapsen kaltaisuus on salaisuus, joka kuuluu Jumalan valtakuntaan. »Älä ajattele suureksi tulemista vaan pieneksi. Jos tulet pieneksi, suuruus seuraa itsestään.» (Luther) Tie suureksi tulemiseen tässä maailmassa merkitsee toisten polkemista. Evankeliumin tie on alistumista siihen, että ihmisen itsensä on tultava pieneksi.

5. "Tämänkaltainen" voi myös viitata ihmiseen, jolla on lapsen mieli. Joka ottaa vastaan lapsen hänen »nimeensä» merkitsee, että se tehdään Jeesuksen tähden.

6. Israelissa oli kahdenlaisia myllynkiviä. Juutalaiset jauhoivat viljaa käsikivillä kotona. Mutta se myllynkivi, josta tässä puhutaan "(mylos onikos)," oli niin suuri, että perheenäiti ei pystynyt sitä käsittelemään. Siihen tarvittiin eläimen apua. "Onos" on kreikankielinen aasia tarkoittava sana ja "mylos" on myllynkivi. Kysymys on siis aasin pyörittämästä myllynkivestä, jotka olivat hyvin suuria. Kyseinen teloitustapa tunnetaan sekä syyrialaisten, kreikkalaisten että egyptiläisten, mutta ei juutalaisten keskuudessa. "Viettelee (skandalidzè)", tarkoittaa 'ansan virittämistä'. "Skandalon" oli ansan laukaisemiseen käytetty puikko, johon syötti kiinnitettiin.

 

Sivun alkuun