Lupaukset

Näiden sivujen otsikko on uusi taivas. Meille on luvattu uusi taivas, jos uskomme evankeliumin sanoman. Profeetta Jesaja on saanut Herralta lupauksen, joka seuraavana:

 

 Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu; vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan. Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä. Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen. He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät; he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn. He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat Herran siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä. Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen. Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niinkuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra. (Jes. 65:17-25)

 

 

Ilmestyskirjassa on toinen lupaus uudesta taivaasta ja uudesta maasta. Se mikä on useamman kerran mainittu raamatussa, tarkoittaa asian tärkeyttä, siis samaa kuin asian alleviivaus tai korostaminen.

 

Uusi taivas ja uusi maa

Minä näin uuden taivaan ja uuden maan, sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta enää ollut. Näin myös pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, laskeutuvan alas taivaasta Jumalan luota, valmistettuna niin kuin morsian, miehelleen kaunistettu. Ja minä kuulin voimakkaan äänen sanovan valtaistuimelta: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Hän asuu heidän keskellään, ja he ovat hänen kansojaan. Jumala itse on heidän kanssaan, heidän Jumalansa. Hän pyyhkii kaikki kyyneleet heidän silmistään, eikä kuolemaa enää ole, ei surua, ei parkua eikä tuskaa, sillä kaikki entinen on mennyt."

Valtaistuimella istuva sanoi: "-Uudeksi minä teen kaiken."  Hän sanoi myös: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat luotettavat ja todet."  Vielä hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoiselle lahjaksi vettä elämän veden lähteestä. Joka voittaa, perii tämän, ja minä olen oleva hänen Jumalansa ja hän minun poikani. Mutta pelkurien ja epäuskoisten (tai: ”uskottomien”), saastaisten ja murhaajien, haureellisten ja noitien, epäjumalanpalvelijoiden ja kaikkien valehtelijoiden osa on tulisessa, rikkiä palavassa järvessä. Tämä on toinen kuolema." (Ilm. 21:1-8)

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Ilm. 21:1-8)

1. Ut:ssa on kaksi uutta merkitsevää sanaa. Niistä toinen, "neos", ei esiinny Ilmestyskirjassa. Se merkitsee, että jotakin uutta on juuri syntynyt, alkanut olla olemassa. Sanoista toinen, "kainos", esiintyy Ilmestyskirjassa usein. Sen tarkoituksena on ilmaista enemmänkin laadullisesti kuin ajallisesti uutta, käyttämätöntä, kulumatonta, uuden veroista. Merta käytetään Raamatussa usein kuvaamaan muuttuvaa ja vaihtuvaa (Jes 57:20). Johannekselle meri merkitsi estettä, mikä erotti hänet kaikesta hänelle rakkaasta.

2. Uusi maa saa uuden pääkaupungin, ei uutta Babylonia, vaan uuden, paremman ja suuremman Jerusalemin. Kaupungin laskeutuminen maan päälle taivaasta merkitsee, että oikeastaan taivas muuttaa maan päälle. Se on uusi ja pyhä, ja sen tähden se eroaa kaikista muista tämän maailman kaupungeista. Nimi Jerusalem viittaa kuitenkin jatkuvuuteen. Tämän kaupungin rakentaja ja luoja on Jumala (vrt. Hebr 11:10). Taivaallisen kaupungin, Jumalan Jerusalemin, sanotaan olevan pyhien varsinainen koti (Hebr 12:22; Gal 4:26). Johannes puhuu tästä kaupungista ja sen suhteesta Jumalan lunastettuun kansaan samaan tapaan kuin seurakunnasta Jumalan temppelinä (1 Kor 3:16; Jes 2:21).

3. Koko raamatullisen ilmestyskertomuksen yksi päätavoite on nyt saavutettu: Jumala asuu ihmisten keskuudessa. Vrt. 3 Moos 26:11,12; Hes 37:27. Kreikankielinen asumusta merkitsevä sana, "skênê", on läheistä sukua hepreankieliselle šekina-sanalle, joka merkitsi vanhassa liitossa Jumalan läsnäolon kirkkautta. Koko uuden Jerusalemin laskeutumisen tarkoituksena on, että Jumala asuisi ihmisten keskuudessa. Hän on aikaisemmin asunut ilmestysmajassa, temppelissä, Kristuksessa (Joh 1:14) ja seurakunnassa (Ef 2:22). Nyt on koko lunastuksen tavoite saavutettu.

4. Suora yhteys Jumalan kanssa poistaa kaiken sen, mikä teki maailman surun ja kärsimysten paikaksi. On ollut paljon kyyneleitä ja monia syitä niihin. Täällä ovat olleet edustettuina kaikki murhenäytelmät, kaikki inhimilliset surut, kaikki epätoivo. Kaikki tämä on nyt lakannut. Enää ei ole myöskään kuolemaa, koska »kuolema on nielty ja voitto saatu» (1 Kor 15:54). Suru on lakannut, eikä kukaan tunne tuskaa. On alkanut aivan uudenlainen olemassaolo.

5. "Valtaistuimella istuva" viittaa 20:11:een, ja seuraavasta jakeesta käy ilmi, että puhuja on Kristus. Hänet on aikaisemmin kirjassa esitelty »Alfana ja Omegana» (1:8). Hänellä on iankaikkinen valta ja herraus. Johanneshan oli alun perinkin saanut käskyn kirjoittaa, ja nyt hän saa uuden käskyn. Hän saa tällaisen uudistetun käskyn erityisen tärkeissä kirjan jaksoissa, ja tällainen tilanne on taas tässä. Sanat ovat "vakaat ja todet", niihin voi luottaa. Kaikki tulee uudeksi. Tämä osoittaa, että se muutos, josta Paavali puhuu uskovien elämän yhteydessä (2 Kor 3:18; 5:16,17), koskee koko maailmankaikkeutta. Täysin uusi maailmanjärjestys korvaa vanhan, joka oli synnin turmelema.

6. Alfa ja Omega ovat kreikan kielen aakkosten ensimmäinen ja viimeinen kirjain. Jeesus Kristus on alku (Joh 1:1) ja loppu tai päämäärä (Room 10:4). Nimeä käytetään 1:8:ssa ja se mainitaan jälleen 22:13:ssa. Kristus antaa kolme lupausta, ensimmäisen tässä ja kaksi muuta seuraavassa jakeessa. Ensimmäinen lupaa, että janoiset saavat juoda elämän vettä. Samaan tapaan sanotaan myös marttyyreille 7:17:ssä. Raikas vesi kuvaa usein siunauksia. Tässä viitataan epäilemättä iankaikkisen elämän yltäkylläisyyteen. Vrt. Joh 4:10,13, 14.

7. Se, joka voittaa, tulee perimään iankaikkiset siunaukset, Jumalan lapsen täydelliseksi tulleen perintöosan. Vrt. voittajille annetut lupaukset kirjan alussa (2:7,11,17,26; 3:5,12,21). Kaikki tämä kuuluu perintöön, jonka tulevat saamaan ne, jotka kestävät koetusten ajan loppuun asti. Jumala teki myös Vt:ssa liittoja, joissa puhuttiin pojan suhteesta isään ja perinnöstä. Hän teki tällaisen liiton Aabrahamin (1 Moos 17:7) ja Daavidin kanssa (2 Sam 7:14).

8. Nyt saavutettu turvallisuus on myös sen ansiota, että ulkopuolelle jäävät kaikki ne, joiden syytä oli maanpäällisten kaupunkien turvattomuus. Heillä ei ole pääsyä tähän uuteen maailmaan; he ovat paikassa, mistä heidän ei ole mahdollista päästä pois. Synti tuhosi sen maailman, missä nyt elämme. Mutta tulevaa olotilaa kirkkaudessa se ei enää uhkaa. Tähän sisältyy myös varoitus, joka ei koske ainoastaan niitä, jotka elävät julkisynnissä. vaan myös ne, jotka eivät usko, saavat osansa tulisessa järvessä. Epäusko on nimittäin kaiken synnin juuri. Se on kapinaa Jumalaa vastaan. Pelkurit mainitaan ensin. Monet ovat ihmispelosta menettäneet kirkkauden toivon.

 

Sivun alkuun